En fest gæsterne husker

Bryllupsfest

Jeres bryllupsdag er jeres helt særlige dag, hvor I er festens absolutte midtpunkt. Det er en dag, I altid vil huske. Men glem ikke gæsterne, der også skal have en mindeværdig dag.

Text: Sara Åhlström   |    Foto: Adobestock.com

En fest med glade gæster, der morer sig, snakker, danser og bliver til det sidste, er alle brudepars drøm. Jeres gæster er en væsentlig del af bryllupsdagen, og derfor er det lige så vigtigt at have fokus på gæsterne i planlægningsfasen, som at booke fotograf og vælge menu. Oftest er der mange timer mellem vielsen og selve middagen, og her er det oplagt at finde på sjove aktiviteter til gæsterne. Timerne flyver for jer, mens I får taget billeder, snakket med gæster og får de sidste ting på plads, men for gæsterne kan det være nogle lange timer, hvor der ikke er så meget at give sig til. Her er jeres chance for at sætte gæsterne i fokus, mens I er fraværende. Til selve middagen er der også en god idé at tænke lidt fornøjelige aktiviteter ind, så samtalen og latteren fortsætter hele aftenen.

Bryllupsfest

Underholdning inden middagen

Holder I et sommerbryllup med adgang til et stort grønt område, så er kongespil, boules og croquet oplagte som underholdning til de spilleglade. Store haveudgaver af traditionelle spil som klodsmajor, mikado og 4 på stribe er også populære spil, som gæsterne vil elske at konkurrere mod hinanden i. I kan lade gæsterne selv gå rundt og spille som de har lyst, men I kan også koordinere det, så det er en fælles aktivitet, hvor hele selskabet samles. Lad jeres toastmaster dele gæsterne op i hold, så de spiller med eller mod dem, de kender. For den helt rigtige havefest-stemning kan I sætte borde og stole frem og sørge for musik og lidt at spise og drikke, som gæsterne kan gå til og fra mellem legene.

Holder I et vinterbryllup eller er vejret desværre ikke til at opholde sig i udenfor på selve bryllupsdagen, så er en bryllupsquiz en sjov leg. Med toastmaster som quizmaster spiller gæsterne om hvor godt, de kender jeres fælles historie. Sørg for at der er både svære spørgsmål, som skal få gæsterne til at diskutere og dele deres personlige kendskab til jer, men også morsomme spørgsmål, som giver anledning til latter. Lad bordene konkurrere mod hinanden og saml deres pointkort sammen til sidst, så vinderbordet får en præmie.

Har I lyst til en anderledes form for underholdning til gæsterne eller er der mange timer mellem vielse og middag, hvor I har brug for det lidt tungere skyts for at underholde gæsterne, så er salsaundervisning måske et bud. Især hvis I senere på aftenen giver gæsterne mulighed for at slå sig løs til salsatonerne med de nye dansetrin. I kan også vælge river dance eller square dance, som er lettere at lære, og hvor der er garanti for grin og morskab. Det afhænger dog helt af selskabets karakter, hvilken dans I skal vælge. Eller hvad med noget standup eller teatersport? Latter vil bringe gæsterne sammen og få samtalen til at glide lidt lettere bagefter.

Der er ingen tvivl om, at underholdning og selskabslege kan inddrage jeres gæster på en måde i bryllupsfesten, så de vil kigge tilbage på den med et stort smil i lang tid efter. I skal dog være opmærksomme på, at underholdning, hvor gæsterne skal lære hinanden at kende inden middagen, kan være grænseoverskridende for de generte og de introverte. Hold derfor igen med lege, hvor deltagerne skal fjolle for meget rundt, og lad det være helt op til gæsterne selv om de ønsker at deltage. Nogle vil måske helst snakke, og andre vil bare gerne gå en tur, mens de venter på middagen. Det skal der også være plads til. Holder I jer til rolige selskabslege, hvor folk kan gå til og fra, så vil det til gengæld med garanti skabe en festlig stemning blandt gæsterne.

Bryllupsfest

En uforglemmelig middag

Under middagen er der også mange muligheder for at gøre aftenen særlig fornøjelig for gæsterne. På bordene kan I lægge kuglepenne og små, fint dekorerede notesbøger med forskellige spørgsmål som ”Hvad skal vi døbe vores børn”, ”Hvordan skal vi fejre vores bryllupsdag fremover?” og ”Hvordan skal vi holde romantikken i live?” som gæsterne kan udfylde i løbet af aftenen.  Det er en god måde at sætte samtalen i gang ved bordene og samtidig sikre, at der hele tiden er noget at vende tilbage til, når samtalen går lidt træg, eller der sidder en gæst og er lidt genert.  Gem bøgerne og tag dem frem på jeres bryllupsdag hvert år. Det vil være et sjovt og romantisk minde fra bryllupsdagen.

I løbet af aftenen kan I lege ”Hvem gør hvad”. En sjov leg, der involverer både jer og gæsterne. Denne leg bør egentlig være toastmasterens opgave, så I kan læne jer tilbage og lege med på samme vilkår som gæsterne. På forhånd skal I have lavet to skilte til alle. Der skal være et skilt med et billede af bruden og et skilt med et billede af brudgommen. Toastmaster forbereder en række spørgsmål, som dækker fra de søde og romantiske som ”Hvem sagde ’Jeg elsker dig’ først?” til de mere sjove á la ”Hvem skælder mest ud?” til de pinlige ”Hvem har de mest beskidte sokker?”. Gæsterne rækker det skilt op, der bærer hovedet på den person, de tror, er svaret på spørgsmålet. Når alle gæsterne har givet deres bud, rækker I jeres skilte op. Det er vigtigt, at I sidder med ryggen til hinanden, så I ikke kan aflæse hinanden inden I giver svaret.  Det er en munter leg, som samler gæsterne på tværs af bordene, og som I især vil kunne more jer over. I kan eventuelt lade bordene konkurrere mod hinanden, så det er det enkelte bord, der skal blive enig om svaret. Det vil give gæsterne endnu mere at tale sammen om.

Senere på aftenen, når musikken spiller, er det en rigtig god idé at give mulighed for at lade samtalen fortsætte.  En del bryllupsfester slutter før tiden for de gæster, der nødigt vil danse, og som på grund af musikken ikke kan snakke. Har I derfor kun ét lokale til rådighed, så er det en god idé at holde 10 minutters pause hver halve time. Så er der mulighed for både dans og samtale, så alle gæster er tilgodeset og kan hygge sig. I vil opdage, at de 10 minutter slet ikke føles som en lang pause for de danseglade, som dermed også kan komme lidt rundt og snakke, og at det er tid nok til at de, der hellere vil snakke, kan gøre dette.

Bryllupsfest

Tips!

  • Lad gæsterne lege ordleg inden middagen. Spraymal et stort, firkantet stykke træ med tavlemaling og skriv så en række bogstaver, så de på kryds, tværs og langs danner ord. Hvis I er kreative, kan I lade bogstaverne danne ord, der har med jer eller brylluppet at gøre. Stil tavlerne rundt om, så gæsterne kan gå til og fra, når de har lyst til at bryde hovedet med ordleg.
  • Sæt et stort, hvidt lærred frem og lad hver enkelt gæst tegne en streg eller et mønster. Til sidst har I et personligt maleri, der er gæsternes unikke bryllupsgave til jer.  Sørg for at der kun er jeres yndlingsfarver til rådighed, så I får et maleri, der passer til jeres hjem efterfølgende.
  • Det er ikke ualmindeligt at lægge engangskameraer på bordene til bryllupper, men hvad med i stedet at bede jeres gæster om at have mobiltelefonerne fremme under hele festen? Giv gæsterne et sted på nettet, hvor de løbende under festen kan uploade billeder, som så vises på en skærm eller på væggen. En sjov idé, så I og gæsterne kan følge med i, hvad der sker ved de forskellige borde. Billederne gemmer I naturligvis bagefter.

Læs mere

Det lille ekstra på Klækken Hotell i Norge

Den smukkeste rammen om en af livets vigtigste begivenheder - bryllupsfejringen.

Vegansk bryllupsmenu

En vegansk menu er fuld af farver og fantasi. Vi giver dig 12 tips til en inspirerende bryllupsmenu fra det…

Et minde for livet på Aggersvold Gods

Tag med til Aggersvold Gods, hvor bryllupsfesten foregår i en staklade, og få gode råd til alt det, I skal…

Det perfekte sted til jeres store dag!

Går I i bryllupstanker og leder efter det helt perfekte sted til jeres bryllup, der også har plads til overnatning…

Lækker efterårssalat

Broste Copenhagen har, sammen med Alberte Stensgaard, udviklet denne smagfulde salat, der er lige så lækker som smuk, og perfekt…

Vores bryllup: Tanja & Nicolai

"Nicolai har altid givet udtryk for, at et frieri var af stor betydning. Derfor gjorde det mig så lykkelig, da…

7 nye MICHELIN-stjerner i Danmark

Er du Foodie eller vil du tage din forlovede med på en romantisk date med ekstra god mad? Så skal…

Bryllup i Toscana!

Linda og Bjørn blev gift i Toscana, og her præsenterer vi billederne fra det smukke bryllup!

Bryllupper i forskellige kulturer – hinduismen

I denne artikel fortæller vi dig mere om, hvad du kan forvente, hvis du bliver inviteret til et hinduistisk bryllup.

Lad borddækningen sætte tonen for brylluppet

Borddækning spiller en vigtig rolle for brylluppets stemning.. Her viser vi nogle styles, der sætter et unikt præg på dit…

En fest gæsterne husker

Jeres bryllupsdag er jeres dag, hvor I er festens absolutte midtpunkt. Men glem ikke gæsterne, der også skal have en…

Bryllupsmiddag

Her kommer 14 inspirerende tips til mad og drikkevarer – så I får succes med bryllupsmiddagen, som gæsterne vil huske…

Vidste du det om champagne?

Vi har nærstuderet boblerne og lavet en top-10-liste med alt, hvad der er værd at vide om drikkenes drik –…

Opskriften på et magisk destinationsbryllup

Forestil dig et luksusresort blandt bølgende lavendelmarker og vinmarker, et magisk sted, der opfylder drømmen om det perfekte destinationsbryllup. Vi…

Elskede bryllupskage!

Hvilken type bryllupskage skal man vælge og hvilken smagskombination passer bedst?

DJ til brylluppet – Nick Coldhands

Nick Coldhands er en af de mest benyttede bryllups dj´s i Danmark, og har spillet i omegnen af 400+ bryllupper…

Mere kvalitetstid med HelloFresh

Spar op til 1,041 kr. på dine næste 4 måltidskasser fra HelloFresh

Maden til bryllupsfesten

I denne artikel gennemgår vi de lejligheder, hvor mad indgår, og ser på trends, når det gælder maden til bryllupsfesten.

Bryllupsmenuen – trends i 2022!

Rundt om i verden dukker der hele tiden nye tendenser op omkring mad og drikke. Læs mere om trends i…

Kagetendenser værd at huske!

Nogle trends indenfor bryllupskager er fortsat populære, men de får selskab af nogle helt nye trends.

Sådan har pandemien ændret bryllupstraditionerne

Selvom vi ønsker, at pandemien aldrig havde fundet sted, har pandemien den alligevel haft en positiv effekt på nogle områder.

Bryllupsmenuen – trends lige nu!

Der er lige så mange tendenser i valget af bryllupsmenu, som der er i valget af farver, blomster eller modetrends…

Sådan finder du det rette bryllupslokale

At finde lokale til jeres bryllupsfest er et af de første punkter i bryllupsplanlægningen.

Vinderne af drømmebryllup på Hotel OPUS

Endelig kunne vi overraske vinderne af Bryllupsfesten på Hotel OPUS i Horsens.

Se brudgommen overraske bruden med det sejeste show

Den professionelle danser Kirk overraskede sin brud Valerie med et fantastisk danseshow, som han fremførte sammen med sine brudesvende. Valerie…

Bryllupskage, dessert eller noget andet?

Bryllupskage eller dessert til bryllupsmiddagen, eller begge dele? Vi har lavet en liste på nogle ofte stillede spørgsmål - og…

Efter pandemien – så planlægger vi bryllup

Covid-19 pandemien krævede nye innovative løsninger og ideer for mange - ikke mindst kommende brudepar som planlægger bryllup.

Hvilke drikkevarer skal vi vælge til bryllupsmiddagen?

Interessen for mad og drikke er noget, der konstant vokser, og flere og flere bliver opmærksomme på den fremtrædende rolle,…

Offline vielse, online bryllupsfest

At benytte sociale medier på den rette måde kan virkelig have stor, positiv indflydelse på brylluppet.

Eventyrbryllup i slotsmiljø

Emelie Lööf, bookingansvarlig koordinator på stedet, giver her fire gode grunde til at vælge Örenäs Slott til jeres bryllup.

Bryllupsweekend på Engestofte

Noget af det vigtigste for os er, at brudeparret og deres familier føler sig trygge. Vi reserverer gerne hele weekenden,…

Brudeskålen

Der er nærmest tradition for at servere champagne og pindemadder som tilbehør ved brudeskålen. Men her giver vi nye tips…

9 tips til en vellykket bryllupsdag

Det, de fleste brude er nervøse for inden brylluppet, er, at noget skal gå galt under selve bryllupsdagen. I denne…

Alt du har brug for at vide om bryllupskagen

Hvilke smage skal I satse på, og hvad er værd at have in mente, når I bestiller jeres drømmekage? Vi…

Lad et ægte eventyr begynde

Eventyrligt vinterbryllup, enestående forårsbryllup, smukt sommerbryllup eller farverikt efterårsbryllup - enhver årstid i Dyrehaven giver en uforlignelig ramme for jeres…

Bryllupsfest med gode udsigter

Med sin naturskønne beliggenhed lige ud til Limfjorden og idylliske atmosfære skaber Tambohus Kro & Badehotel de bedste rammer om…

Lad jeres drømme blive til virkelighed

Drømmebryllup i historiske omgivelser, omgivet af natur og med gastronomi i højsædet. Lad Hotel Frederiksminde, Rønnede Kro eller Hotel Baltic…

Bryllupsdage

Måske fejrer I dagen med en fest, en middag eller en rejse? Bryllupsdagen er en dag at mindes og en…

Marienlyst Strandhotel

Uanset om du drømmer om et klassisk eller et mere utraditionelt bryllup, danner Marienlyst Strandhotel den perfekte ramme om jeres…

Bryllupskage-trends

En af de bedste opgaver i bryllupsplanlægningen er at vælge bryllupskage. Men hvilke smage skal I satse på, og hvad…

Trends – tryksager og dekorationer

For gæsterne begynder brylluppet allerede med invitationerne, og det er indbydelserne, der sætter tonen for resten af brylluppet og skaber…

Hos Calligraphen finder I alt, hvad I har brug for til jeres store dag!

Vi interviewer Anna Thunell, bryllupsekspert, medejer og Creative Director på Calligraphen, der er størst i Norden på tryksager og dekorationer…

Smukke lokaler midt i skoven

Hos Herthadalen er der blevet holdt mindeværdige fester siden 1788 og frem til i dag. Med kærlighed til lokale råvarer,…

Skab den rette stemning til bryllupsfesten

For mange nygifte er musikken til bryllupsfesten virkelig vigtig, fordi den sætter den helt rigtige stemning og ofte er afgørende…

Underholdning til festen

I dag er det næsten utænkeligt, at bryllupsfesten forløber uden underholdning. Mulighederne er uendelige. Få inspiration til brudeparrets og gæsternes…

Dekorer mere

Kjolen er på plads, ringene købt, vielsesstedet booket, og det samme gælder festlokalet. Nedtællingen til brylluppet er begyndt, og I…

Dragør Badehotel

Dragør Badehotel tilbyder over 100 års erfaring, med at planlægge jeres personlige og romantiske bryllup. Vi er ikke eksperter i…

Velkommen til bords

I dag er det mest normalt med små, runde borde ved bryllupsmiddagen. Men det er ikke sikkert, at det normale…

Dobbelt op på bryllupskage

En bryllupskage føles for de fleste som en helt naturlig del af festen. Men der findes alternativer, eller måske snarere…

Rehearsal dinner vs. brunch

Det er fantastisk at forlænge brylluppet, og det kan gøres på mange måder. Saml dine nære og kære til en…

Dæk op til bryllupsmiddag!

Bryllupsmiddagen er så meget mere end bare en middag. Det er fundamentet til en fantastisk bryllupsfest og mange hyggelige timer…

Temabryllupper – derfor er de så populære

I dag er det mere reglen end undtagelsen at vælge tema til sit bryllup. Temaet kan for eksempel være en…

Bryllup i unikke og romantiske omgivelser på Norsminde Kro

Lige syd for Aarhus i det skønneste område ved å, hav og fjord ligger en af Danmarks ældste kroer: Norsminde…

Drømmebryllup på Fredensborg Store Kro

Vidunderlige rammer for et romantisk ophold eller det perfekte bryllup.

Comwell Kongebrogaarden

Comwell Hotel Kongebrogaarden er et luksushotel med naturskøn beliggenhed lige ned til Lillebælt på Fyn. Hotellet er opført i tidløs…

Bryllup på Hotel Klitrosen

Vi elsker bryllupper og vi sætter en stor ære i at få lov til at være med til at fejre…

Inspiration til boho-bruden

Bruden fik lov at danse frit omkring i en lavendelmark i nydelige kjoler fra Maggie Sottero og Nicole Spose. Lavendeltonerne…

Personlige og unikke bryllupskager

Drømmer I om en elegant bryllupskage, en stilfuld bryllupskage, en sjov og humoristisk bryllupskage, en overdådig bryllupskage, en romantisk bryllupskage…

Billedgalleri fra Stella Maris

Stella Maris’ unikke beliggenhed direkte ned til Svendborg Sund, og hotellets gennemførte luksusstemning gør hotellet til den smukkeste ramme om…

Vi skaber jeres drømmebryllup

STELLA MARIS Hotel de Luxe har fantastisk beliggenhed direkte ned til Svendborg Sund.

Broholm Slot

De rammer Broholm Slot stiller til rådighed for private fester garanterer succes. Om det drejer sig om det mindre, selskabelige…

Kokkedal Slot- et rigtigt bryllupsslot fyldt med romantik

Med udsigt over den blinkende Limfjord føler man sig som hensat til en anden tid og uforstyrret af dagens stress.

Menu fra Schæffergården

I Schæffergårdens Restaurant Wohlert kan vi traktere både det lille selskab i en del af den lyse restaurant, men også…

Moderne bryllupskager

Mode og international indflydelse har fuldstændig taget den danske bryllupsverden med storm. De bryllupskager, der i dag produceres på konditorier…

Nyeste posts

Udvalgte posts

Gift jer først – fest senere!

Gift jer først – fest senere. Hvordan kan det gå til, og hvad er fordelene med sådan et koncept?

Se mere

Vegansk bryllupsmenu

En vegansk menu er fuld af farver og fantasi. Vi giver dig 12 tips til en inspirerende bryllupsmenu fra det…

Se mere

Hvad laver en bryllupskoordinator?

Linn Sunesson Heimdal fortæller os, hvordan hun hjælper brudepar med at planlægge deres drømmebryllup.

Se mere

Bryllup i Toscana!

Linda og Bjørn blev gift i Toscana, og her præsenterer vi billederne fra det smukke bryllup!

Se mere

Sociale medier og deling af billeder

Læs mere om sociale medier og deling af billeder i bryllup. Må man bruge mobiltelefoner til bryllupsfesten?

Se mere

Bryllupstrends i pandemiens fodspor

Vi har lagt øret til vandrørene og set nærmere på 7 bryllupstrends, som er vokset frem i pandemiens spor.

Se mere

En fest gæsterne husker

Jeres bryllupsdag er jeres dag, hvor I er festens absolutte midtpunkt. Men glem ikke gæsterne, der også skal have en…

Se mere

Tidsplan på bryllupsdagen

Tænker I, at I bare tager bryllupsdagen som den kommer, uden nogen fastlagte tidspunkter? Så kan I godt tro om!…

Se mere

Børn til bryllup

Vil du have børn til jeres bryllup? Hvis du vil have et børnevenligt bryllup, er der flere ting at tænke…

Se mere

9 tips – sådan maksimerer I bryllupsfesten!

At planlægge bryllupsfesten er vidunderligt - sørg for at gøre den uforglemmelig for jeres gæster!

Se mere