Social Media Wedding

Tekst: Malin Engelbrektsson  Foto: AdobeStock.com

Vil du have dit bryllup online, men ved ikke hvordan? Vi har kigget nærmere på, hvordan det fungerer at gøre sit bryllup tilgængeligt på de sociale medier, og vi har kigget nærmere på alt fra bryllups-hashtags til, hvorfor man have en Maid of Social.

En del kommende brudepar vil gerne have, at deres store dag skal være en intim og privat begivenhed med familie og et begrænset antal venner – måske med en fotograf til stede. Men bryllupsdagen er en af de største dage i livet, og for mange mennesker er det blevet vigtigere at dokumentere dagen direkte online og på den måde lade flere mennesker tage del i den; f.eks. de der kusiner, der ikke kunne komme, eller den moster, der bor i Paris. I denne artikel kan I læse om, på hvilken måde man kan forevige sit bryllup, ikke bare ved hjælp af en professionel fotograf, men også online.

 

Det hænder, at bryllupsfotograferne også tager billeder med mobilen i løbet af dagen, som de sender til brudeparret, så de kan opdatere på de sociale medier. Dette er noget, som bliver mere og mere almindeligt, og brudeparret sætter stor pris på.

 

Integrer de sociale medier

Det er ikke noget nyt at lave et hashtag for bryllupsfesten – men det er en god ide at skrive hashtagget i indbydelsen også. På den måde kan I lægge billeder under hashtagget, der viser forberedelserne inden festen. Gæsterne kan efterfølgende lægge billeder op, hvor de ankommer til festen, vælger tøj eller pakker gaver ind.

 

Instagram er jo det største forum, der bruges lige nu, og flere og flere har deres eget hashtag på bryllupsdagen, og det er ofte med i indbydelsen for, at gæsterne skal kunne begynde at tagge brylluppet.

 

Mange laver en hjemmeside til deres bryllup, hvor billeder af brylluppet kan dukke op, og hvor I efterfølgende kan lægge alle billeder fra jeres bryllupsfotograf, så gæsterne kan få fat i dem efterfølgende. Det plejer gæsterne at sætte stor pris på.

 

Og vil I ikke invitere hele verden med til jeres bryllup, men kun dele med dem, der er til stede under brylluppet, og med dem, der ikke kunne komme, er der dukket en stribe apps op på markedet, som gæsterne kan downloade, så de kan fotografere og dele hele aftenen.

 

 

Maid of Social

At have en Maid of Social indebærer, at I udser jer en person (evt. bryllupsfotografen eller en speciel gæst), som under selve bryllupsdagen har ansvar for at dokumentere og publicere dagen online direkte via de sociale medier. Har I en Maid of Social til jeres bryllup, er det en god ide at være tydelig omkring jeres ønsker og give instruktioner.

 

– I stedet for at bede den person om at ’tage lidt billeder’, så vær tydelige omkring, hvad I gerne vil have, at personen dokumenterer, og at denne har et ansvar under brylluppet som Maid of Social.

 

Et godt billede til de sociale medier er det, der tages i nuet (og husk at billeder skal publiceres online i næsten samme sekund, som de tages). I dag kan du redigere og klippe direkte på mobilen, så du kan forandre og forbedre billeder med efterbehandling. Det vigtigste er at fange momentet og stemningen.

 

– Det er svært at vælge øjeblikke ud. Nogle af højdepunkterne er, når brudeparret dukker op og under selve vielsen, når løfterne gives, ringene byttes og det første kys lige bagefter. Derefter er brudeskålen en perfekt lejlighed til at forevige gæsterne og også alle talere og krammere med brudeparret efter talen. Det glemmer mange at dokumentere.

 

– Den, der har ansvar for sociale medier, bør huske på at skabe en rød tråd igennem fotografierne – at man dækker de store momenter i løbet af dagen og hele tiden uploader på de sociale medier. En Maid of Social skal, ligesom den professionelle bryllupsfotograf, kun tage sig af dette og ikke have andre opgaver, fordi det kan forstyrre vedkommendes flow. Man kan sagtens fotografere med mobilen, men når det bliver mørkt, og billederne skal tages indenfor, er mobilen ikke god nok til at tage gode billeder. Hvis der er et bedre kamera med mulighed for at uploade på de sociale medier direkte, er det klart at foretrække.

 

Maid of Social bør have erfaring med sociale medier og kendskab til at tage billeder, redigere dem på mobilen og hurtigt publicere dem online.

 

Til kommende brudepar, der i denne stund planlægger den store dag; hvordan kan de skabe inspiration online?

 

– Skab en stemning med billeder fra forberedelserne allerede fra dag et og hav samme hashtag under forberedelserne som under brylluppet. Folk kan godt lide at følge et projekt fra start til slut, billederne her kan være uvurderlige for fotoalbummet.

 

Hvordan bliver man en ’all star’ med sin bryllupsvideo eller sit frieri?

– Professionelle bryllupsfilm har virkelig stor spredning, og her er det værd at investere i en portrætfotograf, som kan håndtere video. Bed efterfølgende fotografen om at redigere filmen, sætte det sammen til en herlig film og læg lidt musik på. Det skaber altid en skøn og romantisk stemning, som følgerne godt kan lide, og det bliver et fint minde for brudeparret og deres nære og kære. Der findes mange spektakulære frierier på nettet, som man kan finde inspiration i, men det vigtigste er, at det bliver et minde for livet for parret.

 

Hvad sker der efter brylluppet?

– Lav et galleri på Facebook eller en hjemmeside, hvor du samler udvalgte billeder. Vælg de bedste billeder både fra jeres professionelle bryllupsfotograf og jeres Maid of Social. Det samlede galleri skal være et resume af brylluppet og dermed vise de vigtigste øjeblikke.

5 tips til bryllupsfesten

  1. Lav et bryllups-hashtag. Få del i jeres gæsters fotos og skab et unikt hashtag, som I efterfølgende beder jeres gæster om at benytte. I får dermed jeres billeder samlet et sted, og det er lige så let for gæsterne som for jer selv at se på billederne fra jeres store dag.

  2. Opmuntr bryllupsgæsterne. Bed dem benytte deres mobiltelefonen og tage billeder af både jer som brudepar som af gæsterne ved bordet. Gå gerne ud med denne information allerede inden vielsen – eller nævn det f.eks. allerede i invitationen.

  3. Placer skilte i lokalerne, der viser hvilket hashtag, I har valgt til brylluppet. Sørg for ikke at gå glip af nogle af de sjove billeder fra jeres begivenhed, hvis I vil have, at gæsternes instagram-billeder samles under samme hashtag. Fordel skiltene på bordene, i baren, ved indgangen eller ved dessertbordet.

  4. Skriv jeres brugernavne. Inkluder jeres instagram-navne, så gæster som måske ikke følger jer eller har haft app’en tidligere kan tilføje jer.

  5. Hvad er ok? Sørg for at informere gæsterne om, hvad der er ok at poste online, hvis I vil holde jer indenfor specifikke rammer og retningslinjer.

Sådan laver du et bryllups-hashtag

  • Brug jeres navne. Det gør det lettere for gæsterne at huske hashtagget, hvilket indebærer at flere kommer til at benytte det.

  • Brug numre og cifre. Hvis du og din partner har almindelige navne, så tilføj året eller datoen I gifter jer på. Der kan være en del #LouiseogAnders i verden, men I vil formentlig være de eneste #LouiseogAnders170717.

  • Inden hashtagget sendes ud i invitationerne, så lav en hurtig søgning og find ud af, om der allerede findes et lignende hashtag.

LÆS MERE


Hold styr på os