Manerer & Etikette for bryllupsgæsten

Er du blevet inviteret til bryllup! Tillykke! At blive inviteret som gæst, betyder at brudeparret vil fejre deres store dag sammen med netop dig. Men hvad gælder egentligt for dig som gæst? Hvad er do’s and don’ts? -Vi har svarerne her!

Tekst: Anna Storm | Foto: Adobestock.com

Manerer & Etikette

Som bryllupsgæst bærer du et ansvar overfor brudeparret, når det kommer til din adfærd og opførsel på brylluppet. At respektere brudeparrets ønsker kommer i først række og Bryllupsmagasinet guider dig med nogle nyttige tips.

S.U. i god tid.

Det første og blandt det vigtigste, når det kommer til bryllup, er at svare i god tid, så brudeparret ved om du kan være tilstede på deres bryllup eller ej. Der findes intet mere uhøfligt end at lade brudeparret rykke for svar på om du kan komme. Så sørg for at svare i god tid og vær opmærksom på hvilket navn/navne der står på invitationen. Står der bare dit navn, er det kun dig der er inviteret. Står der for eksempel ”dig + 1”, så må du tage en valgfri person med (måske en date?) og står der ”familien XXX”, betyder det at hele din familie er inviteret. En vigtig regel er, at det kun er de navne som står på invitationen, som er inviteret. Som bryllupsgæst anses det for uhøfligt at spørge parret, om du må medbringe en person, der ikke er på invitationen (brudeparret kan have et stramt budget og bevidst have valgt at skære ned på antallet af gæster). Hvis du har en særlig kost, skriver du det, når du svarer på bryllupsinvitationen.

Børn på bryllup.

Tjek invitationen, du har modtaget. Der er ofte informationer om børn må tages med til brylluppet eller ej. Hvis børnene ikke nævnes på invitationen, er det en børnefri fest og dette bør respekteres. Nogle brudepar vælger at lade børnene være med ved vielsen, men at holde en børnefri bryllupsfest. På denne måde kan selv dem, der ikke har fået arrangeret en babysitter, være med på en del af brylluppet.

Dresscode.

At respektere brylluppets dresscode er vigtigt. Som oftest skriver brudeparret om dresscode allerede på bryllupsinvitationen og så er det vigtigt, at de valgte regler følges (i bladet finder du en længere artikel om bare dresscodes). Hvis der ikke er nævnt nogen dresscode, er der dog stadig et par ting, som er big no no at bære på et bryllup og som derfor bør undgås. Jeans er en af dem og at ankomme klædt i jeans som bryllupsgæst, er der ingen der sætter pris på. Farven sort (som betragtes som sorgens farve) og farven hvid (som er brudens farve) bør bryllupsgæsterne også undgå. Generelt er vi nordboere dårlige til at klæde sig fint på og det er noget som skal ændres, så sørg for virkeligt at finde det fine tøj frem når der inviteres til bryllup.

Bryllupsgave.

Er du blevet inviteret til et bryllup, hører det sig til, at du som gæst medbringer en bryllupsgave. Selv om det ikke er et krav, er det en fin gestus at medbringe en gave, når brude parret har brugt mange penge på brylluppet og på dig som gæst. Bryllupsgaven ses som et symbol på taknemmelighed og behøver ikke nødvendigvis at være specielt dyr. Desuden kan flere bryllupsgæster gå sammen og købe en fælles gave. Mange brudepar i dag ønsker sig et bidrag til bryllupsrejsen men føles det ikke rigtigt at give penge i en konvolut, kan du altid kontakte toastmasteren eller nogen i brudefølget og foreslå, at man i stedet giver en oplevelse under bryllupsrejsen (For eksempel et restaurantbesøg eller en flaske champagne på hotelværelset).

Kom til tiden.

Når det er tid til brylluppet, gælder det at holde styr på klokken og faktisk komme til tiden. Der findes få ting, der er ligeså respektløst som snige sig ind i kirken midt i en igangværende vielsesceremoni. Sørg for, at du er på plads minimum 15 minutter inden den fastsatte tid, så du har en chance for at hilse på nogle kendte ansigter og finde din plads, før vielsen begynder.

Holde tale.

Ønsker du at en tale under brylluppet? Hvilket jo er super sjovt! At holde en tale er en stor opgave og noget, der bør tages alvorligt. Vi ved, at ikke alle direkte elsker at holde tale og nogen kan føle ubehag bare ved tanken. Men man må gå ud fra brudeparret har et ønske, om at netop du skal holde en tale, og derfor kan det være respektløs overfor dem at sige nej. Sørg i stedet for at have tid til at forberede dig ordentligt og gør brug af eventuelle hjælpemidler (f.eks. lysbilledshow eller film), hvis du er usikker. Har du annonceret Toastmasteren at du holder tale, så forventes det, at du griber mikrofonen og taler. At få kolde fødder lige før og give afkald på opgaven er ikke okay.

Brug af mobiltelefon.

På flere og flere bryllupper er der mobilforbud. Dette kan lyde uhyggeligt, men er faktisk en befrielse for både brudeparret og for dig som bryllupsgæst. Uden en telefon behøver du ikke at tjekke for ubesvarede opkald, du behøver ikke at fotografere hvert øjeblik eller lægge film op på Instagram hele tiden. Forhåbentlig er der en bryllupsfotograf, der tager billeder og mange gange er der også lagt engangs- eller Polaroidkameraer ud på bordene, som bryllupsgæsterne kan bruge til at fotografere med. Hvis mobiler er tilladt ved brylluppet, bør du stadig som bryllupsgæst lægge bånd på dig selv og ikke ha telefonen oppe hele tiden. Det er en selvfølge at telefonen er på lydløs og den skal absolut ikke ligge på bordet under middagen. Mobiltelefonen må heller ikke tage fokus fra, at du som bryllupsgæst oplever brudeparrets store øjeblik. Der er få ting som er så kedelige, som når alle står med en mobiltelefon og dokumenterer når brudeparret afgiver sit løfte til hinanden, i stedet for at vise respekt og være opmærksom.

Arbejd på at mingle.

Ofte ved et bryllup, består bryllupsgæster af et saligt mix. Familie, slægtninge og venner fra begge parter af brudeparret, er blandet og ofte består selskabet, for dig, af 50% fremmede mennesker. Dette kan være ubehageligt for mange bryllupsgæster, ikke mindst, hvis bordplaceringen gør at du havner ved siden af nogle mennesker du ikke kender. Så her er tips til dig, så du kan øve på at mingle. For brudeparret, er det ofte utroligt ubehageligt, hvis de opdager, at et bord sidder helt stille og der bliver en dårlig atmosfære under bryllupsreceptionen. Så finpuds dine sociale sider og hvis du ikke hører til mængden af mennesker, der elsker at mingle, er der nogle smarte tricks du kan gøre brug af. For eksempel har du måske overvejet nogle spørgsmål til din bordherre/dame i forvejen. Learn-to-know-spørgsmål såsom ”Hvad arbejder du med?” og ”hvordan kender du brudeparret?” er godt til at starte med og så kan du gå ind og diskutere mere generelle emner så som rejser, populære film osv. Politiske spørgsmål bør måske undgås, hvis du ikke er sikker på at du og din bordherre/dame kan holde en god tone under diskussionen.

Hver anden vand.

Et bryllup er naturligvis en fest og normalt serveres der alkohol under middagen og bryllupsfesten. Og selv om det kan være dejligt med et glas champagne eller to, er der ingen ønsker et drukgilde ved bryllupsreceptionen. Så at tænke ”hver anden er vand” har en tendens til at være et godt tips, for ikke at blive for beruset og gøre sig til grin overfor brudeparret.

Mer for gæst >>>

Læs mere

Dress codes – sådan fortolker du dress koderne på invitationen

De fire etablerede dress codes er kjole og hvidt, jaquet, mørk habit og festlig påklædning.

Sådan arrangere du en vellykket polterabend for bruden

I denne artikel giver vi tips til, hvordan du arrangerer en fantastisk polterabend uanset budget.

Manerer & Etikette for bryllupsgæsten

Hvad gælder egentligt for dig som gæst? Hvad er ”do’s and don’ts”? -Vi har svarerne her!

Til bryllupsgæsten – sådan lægger du budget for bryllupssæsonen

Her kommer tips til, hvordan I klarer bryllupssæsonen uden at sætte økonomien på spil.

Brudefølge

Både brudepiger og brudesvende engagerer sig og lægger (forhåbentlig) både tid og energi i at gøre jeres bryllup perfekt. Vis,…

Den komplette guide til dig som toastmaster

Din bedste ven, søster/bror, kollega skal giftes, og du har fået til opgave at være toastmaster m/k. Det er en…

Sådan undgår du at blive en “bridezilla”

Al planlægning og koordinering før ens store dag kan skabe en del stress, og risikoen for at blive en overkontrollerende…

Uforglemmelig polterabend

Har du en i din nærmeste familie eller vennekreds, der skal giftes? Hvor skønt! I denne artikel giver vi dig…

Bryllupsdage

Måske fejrer I dagen med en fest, en middag eller en rejse? Bryllupsdagen er en dag at mindes og en…

Brylluppets takt og tone

Hvordan er det nu med noget gammelt, nyt og blåt? Og hvad med talerækken? Få styr på brylluppets takt og…

En talers gave

Din gode veninde skal giftes, og du vil gerne give hende noget helt specielt, noget hun vil huske dig for…

Vellykket polterabend

Er opgaven med at planlægge en polterabend for den kommende brud havnet på dit bord? Føler du dig lidt stresset…

Hvem gør hvad under brylluppet?

Under et bryllup er der en række nøglepersoner, som skal udpeges. Personer, der får et specielt ansvar og opgaver i…

Festmode fra Manon Fashion

Manon Fashion tilbyder en omfattende kollektion af cocktailkjoler og ballkjoler i høj kvalitet. Her kan du se nogle af de…

Offline vielse, online bryllupsfest

At benytte sociale medier på den rette måde kan virkelig have stor, positiv indflydelse på brylluppet.

Sig ja til din brudepige

En af de mange vigtige beslutninger man som kommende brud skal tage stilling til, er hvorvidt man vil have en…

Placer jeres gæster rigtigt

Det er næsten en videnskab at placere sin familie, venner og hædersgæster rigtigt. Der findes naturligvis regler for gæsternes placering,…

Sådan arrangerer du den bedste polterabend

At planlægge den perfekte polterabend kan være både stressende og tidskrævende. Og frem for alt kan det være svært at…

Bryllupsgaver – inspirationsgalleri!

Er du inviteret på bryllup? Er din største bekymring hvad du skal købe til brudeparret i bryllupsgave? Bare rolig –…

Find din kjole hos Nicolai

Nicolai Brudekjoler og Miss Nicolai Konfirmations- og Festkjoler, kendte i hele landet, er nu flyttet sammen.

Herretøj – eksperten giver tips

Bryllupsmagasinet fik en snak med en ekspert indenfor området; Michael fra Mond of Copenhagen. Han giver os sine bedste tips…

Dresscode

De fleste brudepar vælger at skrive i invitationen, hvis de har ønsker til gæsternes påklædning. Men hvad betyder de forskellige…

Del dine inderste ”hemmeligheder” med veninderne

Smukke omgivelser, lækker brunch, gode veninder/mor/svigermor – hvis det lyder dejligt så læg brudekjoler, smykker, hår- og makeup stylist og…

partywear.eu

Hos partywear.EU kan du bestille af et stort udvalg til pigerne fra 0-14 år af festkjoler, brudepigekjoler, sko og hårpynt.

Smukke kjoler

Et af de første spørgsmål, I skal tage stilling til, når beslutningen om brylluppet er taget, er, hvad der skal…

Gæst med stil

Et af de første spørgsmål, I skal tage stilling til, når beslutningen om brylluppet er taget, er, hvad der skal…

Dresscode

Selvom det kan føles underligt om ikke at diktere, så i det mindste at guide gæsten til den rette påklædning…

Morgengaven – en smuk tradition

Morgengaven er en gammel tradition, som før i tiden havde stor betydning for bruden. I dag er det en smuk…

Bryllupsgavernes historie

Intet bryllup uden gaver! Traditionen med gaver går langt tilbage i tiden. Morgengave til bruden – og stadig oftere også…

Nyeste posts

Udvalgte posts

Dress codes – sådan fortolker du dress koderne på invitationen

De fire etablerede dress codes er kjole og hvidt, jaquet, mørk habit og festlig påklædning.

Se mere

Sådan arrangere du en vellykket polterabend for bruden

I denne artikel giver vi tips til, hvordan du arrangerer en fantastisk polterabend uanset budget.

Se mere

Manerer & Etikette for bryllupsgæsten

Hvad gælder egentligt for dig som gæst? Hvad er ”do’s and don’ts”? -Vi har svarerne her!

Se mere

Til bryllupsgæsten – sådan lægger du budget for bryllupssæsonen

Her kommer tips til, hvordan I klarer bryllupssæsonen uden at sætte økonomien på spil.

Se mere

Brudefølge

Både brudepiger og brudesvende engagerer sig og lægger (forhåbentlig) både tid og energi i at gøre jeres bryllup perfekt. Vis,…

Se mere

Den komplette guide til dig som toastmaster

Din bedste ven, søster/bror, kollega skal giftes, og du har fået til opgave at være toastmaster m/k. Det er en…

Se mere

Uforglemmelig polterabend

Har du en i din nærmeste familie eller vennekreds, der skal giftes? Hvor skønt! I denne artikel giver vi dig…

Se mere

Brylluppets takt og tone

Hvordan er det nu med noget gammelt, nyt og blåt? Og hvad med talerækken? Få styr på brylluppets takt og…

Se mere

En talers gave

Din gode veninde skal giftes, og du vil gerne give hende noget helt specielt, noget hun vil huske dig for…

Se mere

Vellykket polterabend

Er opgaven med at planlægge en polterabend for den kommende brud havnet på dit bord? Føler du dig lidt stresset…

Se mere