Hvem gør hvad under brylluppet?

Bryllupsplanlægning er en stor mundfuld. At vælge brudekjole, stedet for brylluppet og at sammensætte gæstelisten er blot nogle af de ting, der skal ordnes. Vigtige nøglepersoner skal også udses. Men hvem gør egentlig hvad under et bryllup?

Tekst: Jeanette Henriksson

Foto: Ina Pandora / infinity21/shutterstock.com

Når I planlægger jeres bryllup, er det vigtigt at få hjælp fra personer, I stoler på, og som er egnede til hvervet. Vælg personer, som I ved, vil gå seriøst til opgaven og anse det for en ære at hjælpe. For det er lige netop, hvad det er. En ære. Der findes flere hædersfulde roller, der skal besættes. Traditionelt set indebærer de forskellige opgaver nogle bestemte praktiske elementer, men det er vigtigt, at I som brudepar gør det tydeligt for de udvalgte personer, hvad I forventer af dem, samt hvad deres opgave og rolle går ud på.

Brudens valg
Som brud er det dit privilegium at vælge den brudepige, du gerne vil – ikke den, der eventuelt forventes af andre, eller som selv forventer at blive valgt. Din brudepige skal være nogen, som du selv gerne vil have ved din side, og som du føler dig tryg ved, afslappet og i godt selskab sammen med. Nogen, der får dig til at le, og som kan få dig ned på jorden igen, hvis det bliver nødvendigt.

Sådan har det ikke altid været. Tidligere skulle brudepigen ifølge traditionen være ugift, men det er ikke noget, du længere behøver at tage hensyn til i dit valg. Det vigtigste er, at din brudepige er en person, der kan støtte dig på din bryllupsdag, og som forhåbentlig også kan stå ved din side under forberedelserne og bryllupsplanlægningen – både følelsesmæssigt og i bogstaveligste forstand. En ven, du kan tage med ind i omklædningsrummet, når du skal vælge din brudekjole, en ven du kan regne med. Du kan naturligvis også vælge mere end en brudepige, hvis du har lyst til det. Fordel da opgaven mellem dem, så føler både du og de sig trygge og er klar over, hvad der forventes af dem.

Din brudepige skal fungere som dine ekstra øjne og ører. Hun skal lytte til dig og give dig råd. Hun skal støtte dig og opmuntre dig. Men husk på, at hun også har et liv, og at det er dig og ikke hende, der skal giftes. Aftal tidspunkter, hvor I kan planlægge, så hun virkelig føler, at hun kan være din brudepige fuldt ud, samtidig med at hun ikke føler, du drukner hende i dine bryllupsplaner.

kudin/shutterstock.com

Dette kan en brudepige tage sig af til brylluppet:

• Hjælpe dig med at finde den rette kjole.
• Deltage i bryllupsplanlægningen og være din guide til den gode smag.
• Planlægge polterabend.
• Tage med dig til frisøren på bryllupsdagen.
• Hjælpe dig i kjolen og med at få sløret sat på etc.
• Sørge for, at du ankommer til vielsen i tide.
• Sørge for, at du får rigeligt med mad og drikke i løbet af dagen.
• Medbringe en ’førstehjælpskasse’ med gode ting som: saks, plaster, nål, tråd, servietter og måske smertestillende medicin, ting til uforudsete hændelser.
• Gå efter – eller foran – din og din kommende mand ind i kirken samt evt. rette dit slæb ved alteret.
• Holde din buket, når I udveksler ringe.
• Holde tale under bryllupsfesten.
• Hjælpe med at transportere bryllupsgaverne hjem efter festen.

Ovenstående punkter er blot nogle af de ting, en brudepige kan hjælpe med under brylluppet. Det vigtigste er, at du klart og tydeligt fortæller, hvad du forventer, og hvad du gerne vil have, din brudepige skal hjælpe dig med under planlægningen og selve bryllupsdagen. Fortæl om dette allerede, når du spørger din brudepige første gang, så hun ved, hvad du forventer dig af hende og rollen som brudepige. På den måde siger hun kun ja til noget, hun ved, hvad indebærer.

Monsoon

Mere gæst

  • Placer jeres gæster rigtigt

    Det er næsten en videnskab at placere sin familie, venner og hædersgæster rigtigt. Der findes naturligvis regler for gæsternes placering, men det vigtigste er at placere hver enkelt der, hvor han/hun passer bedst.
  • Sådan arrangerer du den bedste polterabend

    At planlægge den perfekte polterabend kan være både stressende og tidskrævende. Og frem for alt kan det være svært at vide, hvordan man skal begynde planlægningen af denne vigtige dag. Få her de bedste tips og tricks, der vil gøre dit polterabend-arrangement til en succes!
  • En talers gave

    Din gode veninde skal giftes, og du vil gerne give hende noget helt specielt, noget hun vil huske dig for længe efter, at brylluppet har stået. I den situation er en bryllupstale en gave i særklasse.
  • Bryllupsgaver – inspirationsgalleri!

    PROMOTION

    Bryllupsgaver – inspirationsgalleri!

    Er du inviteret på bryllup? Er din største bekymring hvad du skal købe til brudeparret i bryllupsgave? Bare rolig – i dette galleri finder du en masse tips!

    LÆS MERE:

oliveromg/shutterstock.com

Brudgommens valg
Det er ikke kun bruden, der skal vælge, men du skal som brudgom også udse en speciel person – din forlover – som skal stå ved din side og støtte dig før og under brylluppet. Tidligere var brudgommens bror udset til at være forlover, men nu om stunder er det lige så normalt, at brudgommen vælger en god ven som best man.

Præcis som med brudepigen er din forlovers opgave først og fremmest at støtte dig som brudgom inden og under brylluppet. Han skal også være den, der arrangerer polterabend, og som brudepigen er for bruden; være dine ekstra øjne og give råd og opmuntring til dig. Han skal være med dig, når du gør dig i stand på bryllupsdagen. Det er godt, hvis forloveren også har lidt ’gode at have’-ting med til brylluppet. Det kan være sikkerhedsnåle, plaster, hovedpinepiller, lommetørklæder.

Hvis I som brudepar vælger at forberede jer sammen, er det forloverens opgave at hente brudepigen. Når I går ind i kirken, skal han gå ved siden af brudepigen samt bære og have ansvaret for ringene. Ansvaret for ringene kan dog også overlades til mindre brudepiger. Forloveren skal også holde tale under brylluppet.

Dette plejer en forlover at tage sig af under brylluppet:
• Arrangere polterabend.
• Holde tale under bryllupsmiddagen.
• Hjælpe med at hente brudebuketten.
• Hjælpe dig i tøjet.
• Sørge for, at du får rigeligt med mad og drikke.
• Hente brudepigen.
• Have ansvaret for vielsesringene.
• Sørge for, at du ankommer i kirken til tiden.
• Medbringe en ’førstehjælpskasse’ med gode ting som: saks, plaster, nål, tråd, servietter og  måske smertestillende medicin, ting til uforudsete hændelser.
• Gå sammen med brudepigen efter – eller før – dig og din kommende brud ind i kirken.
• Hjælpe jer med at transportere bryllupsgaverne hjem.

Dette er blot nogle af de ting, en forlover kan hjælpe til med før, under og efter brylluppet. Det er vigtigt, at du vælger en forlover, du kan stole på, og som du føler dig tryg ved. En, som du ved, tager opgaven alvorligt, og som er stolt over at blive spurgt. Det er også vigtigt, at I bliver enige om og beslutter, hvad du præcis forventer dig af din best man, og hvad han har af opgaver før og under brylluppet.

aprilante/shutterstock.com

Værtsparret ordner det praktiske

Det er virkelig vigtigt, at I får hjælp både før, under og muligvis efter brylluppet. Ud over brudepigen/brudepigerne og forloveren kan det være en god ide at udnævne et værtspar. Værtsparret kan sammen hjælpe med praktiske ting i forbindelse med vielse og fest. Det er også en mulighed, at værtsparret holder velkomsttalen.

Følgende kan jeres værtspar hjælpe med:
• Svar udbedes og praktiske ting omkring indbydelsen.
• Stå som kontaktpersoner, hvis jeres bryllupsgæster har nogen spørgsmål.
• Hjælpe til med transport, overnatninger, kørselsvejledning etc. til jeres gæster.
• Tage imod jeres gæster i kirken og dele dagens program ud.
• Tage imod jeres gæster der, hvor festen holdes.

 

Jeres værtspar bør være gode til at organisere og have mange bolde i luften. Det er godt, hvis de er gift, samboende eller kender hinanden godt. De skal have en god dialog og samarbejde med hinanden, brudepige, forlover, toastmaster m.fl.

 

Toastmasteren, jeres dirigent
At vælge toastmaster is a big deal. Det er toastmasteren, der fører dirigentstokken under jeres bryllup. Det er ham, eller hende, der styrer slagets gang. Toastmasteren skåler for jer, holder tale og har styr på de øvrige taleres rækkefølge, læser eventuelle hilsner op og underholder jeres gæster – eventuelt med sang og sjov. Når I vælger denne nøgleperson, skal I vælge en, der er god til at holde tale i forsamlinger, en der tåler stressede situationer og har let ved at organisere. Det skal være en person, der godt kan lide spotlyset og ikke er bange for at tale foran andre.

 

Dette kan toastmasteren hjælpe med:
• Holde øje med tidsplanen og sørge for, at alt flyder under bryllupsmiddagen og bryllupsfesten.
• Hejse flaget udenfor festlokalet.
• Udbringe en skål for brudeparret og styre listen af talere.
• Præsentere talerne.
• Sørge for, at buffeten er fyldt op, og at serveringspersonalet gør deres job under middagen.
• Lave lidt spas og eventuelt også underholde med sang under middagen/festen.
• Hjælpe jer med at underholde gæsterne uden at tage opmærksomheden fra jer som brudepar.

 

Toastmasterens og værtsparrets opgaver er meget ens, så det er godt, at I bestemmer, hvilke af opgaverne toastmasteren skal have ansvaret for. Hvis I vælger en toastmaster, der er åbenmundet og frisk i sproget, er det vigtigt, at I fortæller ham hvilken tone, I gerne vil have.

 Små, vigtige personer
Ud over de tre vigtige nøglepersoner, kan I også vælge at have børn med på listen. Når I vælger brudepiger, er det vigtigt, at I spørger forældrene først, inden I spørger barnet. Alt kan ske, når man har med børn at gøre. De gør af og til, som de gerne selv vil. Det er netop det, der er det skønne ved dem. Sørg for, at forældrene til brudepigerne er i nærheden og kan træde til, hvis det bliver for meget for de små, som ofte har svært ved at forestille sig, hvordan det vil være at gå op ad kirkegulvet.

 

Det kan brudepigerne gøre under brylluppet:
• Strø blomsterblade ud.
• Bære brudens slæb.
• Bære vielsesringene.

 

Mor og far
Det er helt op til jer at beslutte, hvilken rolle jeres forældre skal have under brylluppet. I kan vælge at lade jeres forældre deltage i stor stil og hjælpe meget til, eller I kan lade dem ankomme til jeres store dag som specielle gæster. Men der er stadig enkelte traditionelle opgaver, som jeres forældre kan klare inden brylluppet. Som brudepar bestemmer I, hvem I vil give de forskellige hæders-opgaver til. Jeres forældre kan fungere som værtspar og invitere til brylluppet (oftest brudens forældre), eller I kan stå for værtskabet og overlade noget af ansvaret til dem. Ifølge traditionerne skal brudens far holde den første tale, velkomsttalen, men dette kan også overlades til værtsparret eller toastmasteren. Så er det passende, at brudens far holder tale nummer to. De andre forældre kan også holde en tale, hvis de har lyst. Tal med jeres forældre om, hvilken rolle I ønsker, de skal have ved jeres bryllup, og spørg dem, hvilken rolle de gerne vil have.

 

I denne artikel har vi kun fremhævet, hvordan I kan fordele opgaverne, ikke hvordan I skal fordele dem. Det er helt op til jer som brudepar. Det er jeres dag, en dag I skal nyde. I bestemmer over den, ingen andre. Held og lykke.


Hold styr på os