Takt og tone – før, under og efter brylluppet

Takt og tone bryllup

Nu til dags omgås vi hinanden på en afslappet måde, og vi tænker sjældent på takt og tone. En af undtagelserne er dog brylluppet! Der plejer altid at dukke spørgsmål op, når brylluppet skal planlægges: Hvor skal hvilke gæster sidde, hvordan ved man hvilken dresscode gælder, hvem skal tale hvornår, og hvordan gør vi med ringene, bryllupskagen og takkekortene? Vi har fået styr på hvilken takt og tone der gælder før, under og efter den store dag. Derefter er det selvfølgelig op til jer selv, hvor meget I vil lægge i det!

 Tekst: Josephine Fredh | Foto: Adobestock.com

Før brylluppet

Forlovelse: En forlovelse kan indebære to ting: At man bestemmer sig for, at man hører sammen og vil spendere sit liv med hinanden, men ikke har planer om at gifte sig, eller man forlover sig og begynder at planlægge sit bryllup. Med tanke på hvilket magasin, du læser, så tilhører du nok sidstnævnte gruppe! I dag kan tiden fra forlovelse til bryllup være alt fra et par minutter til årti. Traditionelt plejer brylluppet at falde 1-1,5 år efter forlovelsen.

Frieri: Forlovelsen er et løfte om, at I hører sammen og frieriet er selve spørgsmålet: ”Vil du gifte dig med mig?” Historisk i Danmark forlover parret sig først, vælger ringe sammen for siden at være forlovet til den ene part frier. I dag kan både mænd og kvinder fri, og det er blevet mere almindeligt med den amerikanske skik med ned på knæ og fri med en forlovelsesring i stedet for først at forlove sig. Før var forlovelsesringen ofte en glat ring, men i dag vælger mange en alliancering eller en enstensring, også kaldet en solitærring.

Polterabend: Polterabend er vennernes fejring af brudeparret inden det kommende bryllup. Ofte er det nogen i den nærmeste bekendtskabskreds, det kan være brudepigerne eller brudgommens forlover, som arrangerer polterabend. Det anses som den sidste chance at være sammen inden bruden og brudgommen gifter sig, men også en måde at fejre det forestående bryllup på. Tænk bare på, at alle som inviteres til polterabend også er inviteret til brylluppet, hvis ikke brylluppet er en yderst lille og intim fest. Gør det personligt og tilpas aktiviteterne til hovedpersonen. I dag er det ikke ualmindeligt, at disse fester foregår over flere dage og populære aktiviteter er f.eks. dans, keramikkursus, indspilning i musikstudie, bjergklatring, besøg på spa og middag i byen samt natklub. Husk på at en polterabend gerne må indeholde elementer af overraskelse med kække indslag, men aldrig fornedrelse: At sælge kondomer på torvet anses af de fleste trods alt ikke for at være særligt morsomt. En polterabend skal være et fint minde! Arrangementet kan være med tilmeldingsgebyr for deltageren, men den kommende brud/brudgom skal selvfølgelig ikke betale noget.

Takt og tone bryllup

Invitationen

Man plejer at sige, at man skal forsøge at invitere omkring lige mange fra samme slægt og vennekreds, hvis det kan lade sig gøre, men også her skal I gøre det, som I føler for. I dag er det jer som bestemmer. Traditionelt skal indbydelsen sendes ud 6 uger før brylluppet, men det er en relativ stram tidsramme, så faktisk kan man sende indbydelsen ud tidligere eller nå gæsterne på en anden måde ingen: Det kan være en god ide at udsende et såkaldt save the date til gæsterne flere måneder inden brylluppet.

Invitationen skal selvfølgelig indeholde sted, tid og dato, men endnu mere information gør det lettere for gæsterne. Fortæl hvilken type fest det er, er børn velkomne, hvornår skal man give svar tilbage, ønsker eller hvor man kan finde ønskelisten, og hvilken type beklædning som forventes. Skriv gerne svar senest i stedet for s.u. eller R.S.V.P., da det er lettere at forstå. Det kan være rigtigt godt at navngive en person (f.eks. forloveren eller en af brudepigerne), som svarer på eventuelle spørgsmål.   

Takt og tone bryllup

Under brylluppet

Bryllupsceremoni: Som bryllupsgæst bør man være på plads mindst 15 minutter inden vielsen, men regn med at mange gæster ankommer 30 minutter inden uanset tidspunkt. Ved en kirkelig vielse skal brudens familie og venner ifølge traditionen sidde på venstre side af altergangen og brudgommens familie og venner til højre. Nærmeste familie sidder altid længst fremme. Når vi taler højre og venstre om altergangen, er det når man står med næsen mod alteret. Når indgangsmarchen begynder, stiller alle gæsterne sig op. Nu er det tid til at brud og brudefølget gør deres entre!

Brudefølget: Til brudefølget plejer brudepiger- og drenge, forlover og evt. marskaller at indgå. Det er de personer som skal støtte og følge brudeparret i løbet af dagen og det plejer at bestå af brudeparrets gode venner og søskende. Ofte er disse nøglepersoner også med til planlægningen. Under en kirkelig vielse plejer brudeparret og deres følge at stå bagest i et rum og vente på at kirkeklokkerne er blevet stille og bryllupsmarchen begynder. Når musikken begynder, gør brudefølget oftest deres entre først. Er der lige antal brudepiger og forlover og marskaller, så går de to og to. Vel fremme, stiller de sig på hver sin side af alteret. Brudepiger til venstre og forlover/marskaller til højre.

Bruden føres op?

Tidligere var det almindeligt, at faren førte bruden frem til alteret. I dag er det mindst lige så almindeligt, at bruden selv går op ad altergangen sammen med sin mand, og mange synes det er mere moderne, fordi det signalerer, at bruden er en fri og selvstændig kvinde, som bestemmer over sit liv og selv har valgt sin mand. Når ringene skal på, er det ifølge traditionen almindeligvis personen som er forlover, og som tager ringene frem, hvis ikke der benyttes en ringbærer.

Bordplan til bryllupsfesten: Til en bryllupsfest kender alle gæsterne som regel ikke hinanden, og det bliver kedeligt, hvis gæsterne kun taler med dem de allerede kender, derfor kan det være en god ide at tildele bordplanen en ekstra tanke. Miks nye og gamle bekendtskaber – kodeordet er fællesnævnerne!

Hvis man har en siddende middag, så er der ifølge traditionen et højbord, og i midten af det sidder brudeparret. Brudgommen skal så have bruden til højre for sig. Til venstre sidder brudens mor, som på sin side har brudgommens far til bords. Bruden har sin far til højre for sig, som til sin anden side har brudgommens mor til borddame. Dernæst følger reglen, at jo nærmere slægt, desto nærmere brudeparret. Hvis der mangler nogen, forsøger man at finde fleksible løsninger, og søskende, bonussøskende, bonusforældre og nye partnere kan også placeres ved højbordet.

Talerrække: Ifølge traditionen er brudeskålen den første tale. Det sker, når gæsterne samles til festen, og brudeparret kommer ind og hyldes af gæsterne. Når gæsterne sætter sig til bords, får noget i glassene og mad på tallerknerne, skal toastmasteren m/k stille sig op, introducere sig og derefter overlade ordet til den første taler, som skal holde velkomsttalen. Traditionelt set er det brudens far, men talen kan selvfølgelig også holdes af en anden forælder, nær slægtning eller ven. Velkomsttalen kan med fordel afsluttes med: Skål og velkommen! Derefter foregår talerne i den rækkefølge som toastmasteren finder passende. Generelle retningslinjer er at holde talen kort – helst under 3 minutter. Taleren skal altid stille sig op og vende sig mod brudeparret, talen skal føles positiv og alle gæster skal få noget ud af den. Opremsning af livshændelser og interne anekdoter som kun de involverede kan relatere kan ikke anbefales. I dag er det også almindeligt, at brudeparret vælger at holde en tale til hinanden. Allersidst plejer eventuelle hilsener at blive læst op og middagen afsluttes med en takketale fra toastmasteren.

Bryllupskage: Ifølge traditionen skal bryllupskagen serveres omkring en time efter desserten. Det første kagestykke skæres sammen af brudeparret og derefter skal alle gæster tage hver sit stykke for at dele brudeparrets glæde.

Brudevals: Brudevalsen, som naturligvis jo overhovedet ikke behøver at være en vals, er den første dans brudeparret danser som nygifte. Brudeparret skal da være alene på dansegulvet, i hvert fald et stykke inde i dansen. Vælg en sang som betyder noget for jer som par! Dansen kan holdes stilfærdig og smuk eller gør den til et rigtig show med indøvet koreografi og fantastiske moves, som I kan overraske gæsterne med!

Brudebuketten kastes: Hvis bruden vælger at kaste sin brudebuket, gøres det med ryggen mod de kvindelige gæster. Ifølge skikken bliver den som griber buketten gift inden for et år.

Takt og tone bryllup

Efter brylluppet

Takkekort: Som brudepar er det vigtigt ikke helt at glemme at takke for gæsternes deltagelse og for gaverne! Takkekortet skal underskrives af både brud og brudgom og det er altid venligst med et håndskrevet kort med en personlig hilsen.

Læs mere

Brudgommens tjekliste

Det er altid en god idé at vide, hvad der - traditionelt set - er på gommens huskeliste.

Sådan bliver du flottest på bryllupsdagen

Som mand er der i dag kun ganske få lejligheder og begivenheder til at klæde os pænt på. Derfor er…

Klassiske ure til ham og hende

Et tidløst, klassisk ur er en perfekt gave til både kvinder og mænd. Her finder du nogle af vores favoritter!

Tid til flere farver

Blå har længe domineret dem mandlige bryllupsmode, men nu er der endelig kommet lidt flere farver på markedet.

Blåt er flot

Flere og flere brudgomme vælger at bære den blå farve på bryllupsdagen, og farven findes i en stribe af forskellige…

Gom med stil

Tør du tage svingene helt ud og gå efter et lidt anderledes look?

Stilsikre frisure- og skægtips til brudgommen

Vi har taget en snak med Iman Khalaf, grundlæggeren af skønhedsbrandet Nõberu of Sweden, om mandlige frisure- og skægtrends.

8 musthaves til alle brudgomme

Vi har valgt 8 favoritprodukter som vi mener burde findes hjemme hos alle brudgommene.

Sådan klæder du dig på bryllupsdagen

Jakkesæt, kjole og hvidt, smoking eller frakke? Og skal du bære grå, blå, sort eller nuancer af grønt på din…

Mere af det hele på Klarlund Expo 2021!

Efter et års pause på grund af pandemien kunne Nordens største ur- og smykkemesse i sidste weekend atter slå dørene…

Se brudgommen overraske bruden med det sejeste show

Den professionelle danser Kirk overraskede sin brud Valerie med et fantastisk danseshow, som han fremførte sammen med sine brudesvende. Valerie…

At binde butterfly eller slipseknude korrekt

At kunne binde en butterfly eller et slips korrekt er noget enhver kommende brudgom bør kunne. Vi guider dig!

Bryllupslækker brudgom på 1 uge

Er der kun 7 dage til brylluppet, og du føler dig ikke som den bedste version af dig selv?

Brudekjoler tidløse klassikere

I 2020 stræber vi efter en personlig stil, hvor tidløse klassikere blandes med nye farver og mønstre.

At bære ur på bryllupsdagen

At bære ur på bryllupsdagen er ikke kun et smukt stykke tilbehør, det betyder også, at du har styr på…

Trends for brudgommen

Vi giver dig her en liste over trends for brudgommen, så du har helt styr på, hvad der er ekstra…

Uforglemmelig polterabend

Har du en i din nærmeste familie eller vennekreds, der skal giftes? Hvor skønt! I denne artikel giver vi dig…

Gommens bryllups-leksikon

I bryllupsplanlægningen er det ofte bruden, der har bukserne på og viser vejen. Som kommende brudgom kan det virke både…

Årets mest romantiske brudgom

Hey, mand! Kridt skoene, hvis du vil være med i kampen om at blive ’Årets mest romantiske brudgom’! Vi viser…

Mandens bryllupstøj før og nu

I 1700- og 1800-tallet var tøjet virkelig vigtigt for mænd. Efter det kom der en periode, hvor mørke habitter og…

Stilsikker brudgom

Det er ikke længere kun brudens kjole, der løber med al opmærksomheden. Nej, dagens brudgom får også sin del af…

Knaphulsblomsten

En lille blomst, som brudgommen bærer på sit venstre jakkerevers under brylluppet kaldes en knaphulsblomst. Og den er ofte i…

Bag kulisserne på vores photo shoot

Bag kulisserne på vores photo shoot af smukke brudekjoler og herretøj

Inspirationsbilleder fra Nordic Bridal Show

Nordic Bridal Show er nummer et sted at være, når man snakker om bryllupsindustrien i Norden. Nordic Bridal Show er en…

Herretøj – eksperten giver tips

Bryllupsmagasinet fik en snak med en ekspert indenfor området; Michael fra Mond of Copenhagen. Han giver os sine bedste tips…

Dresscode

De fleste brudepar vælger at skrive i invitationen, hvis de har ønsker til gæsternes påklædning. Men hvad betyder de forskellige…

Casual & trendy

Afslappet, personligt og moderne. Lad dig inspirere af velsiddende habitter og lækkert tilbehør - og find din personlige stil til…

Elegance og klasse i herregårdsstil

Saml dine nærmeste venner på en herregård inden brylluppet. Brug et døgn i et klassisk miljø og gør dig klar…

Grooming-tips til brylluppet

Der er meget, der skal planlægges før den store dag. Et sted mellem invitationer, band-booking og bryllupskagesmagning har du måske…

One man – many styles

Den moderne mand er i dag både kvalitetsbevist og omhyggelig, når det gælder pasform og stil. Lad dig inspirere af…

Nyeste posts

Udvalgte posts

Ægteskabsløfter: hvordan skriver man dem?

Der er ikke noget mere personligt, romantisk og intimt end at skrive ægteskabsløfter til hinanden på bryllupsdagen.

Se mere

Tidsplan på bryllupsdagen

Tænker I, at I bare tager bryllupsdagen som den kommer, uden nogen fastlagte tidspunkter? Så kan I godt tro om!…

Se mere

Bryllupsbue

Vil du have et unikt og personligt bryllup? Bliv mand og kone under en smuk og romantisk bryllupsbue. Se billeder…

Se mere

Start festen med stil

Her er nogle kreative måder at løse transporten til bryllupsfesten på.

Se mere

Vinterbryllup – alt hvad du vil vide

Drømmer du om et vinterbryllup i hvidt med naturen i fokus? Her er alt hvad du behøver at vide om…

Se mere

Hvad laver en bryllupskoordinator?

Linn Sunesson Heimdal fortæller os, hvordan hun hjælper brudepar med at planlægge deres drømmebryllup.

Se mere

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Vil du modtage de seneste nyheder, tips til dit bryllup og unikke tilbud?

Se mere

QUIZ: Hvilket bryllupstema passer bedst til dig?

Ved du ikke, hvilket tema du skal vælge til dit bryllup? Tag denne quiz for at finde det tema, der…

Se mere

21 tips til bryllupsplanlægningen

At planlægge et bryllup er vidunderligt og sjovt, men det kan også være krævende og stressende. Her kommer 21 tips,…

Se mere

Sådan undgår du at blive en “bridezilla”

Al planlægning og koordinering før ens store dag kan skabe en del stress, og risikoen for at blive en overkontrollerende…

Se mere