Hvem gør hvad under brylluppet?

Under et bryllup er der en række nøglepersoner, som skal udpeges. Personer, der får et specielt ansvar og opgaver i løbet af bryllupsdagen. Men hvem er disse personer? Og hvad er deres opgaver?

Tekst: Anna Storm  Foto: Adobestock.com

Planlæg

Når I planlægger jeres bryllupsdag, er det vigtigt at få hjælp af personer, som I stoler på, og som passer til de pågældende roller. Vælg personer, som I ved, vil tage opgaverne alvorligt og se på det som en ære. For det er præcis, hvad det er. Der findes mange vigtige roller, som skal fordeles. Traditionelt set indebærer de forskellige roller en stribe praktiske opgaver, men det er vigtigt, at I som brudepar, gør det tydeligt for de udvalgte personer, hvad I forventer af dem, og hvad deres opgave og rolle går ud på.

Husk på

I denne artikel har vi kun fremhævet, hvordan I kan fordele de respektive opgaver, ikke hvordan I skal fordele dem. Det er helt op til jer som brudepar at fordele opgaverne og ansvaret til jeres nære og kære. Husk også på, at I har mulighed for at hyre en bryllupskoordinator, der hjælper jer med at holde styr på det hele.

Brudepiger

At vælge brudepige skal være brudens valg, og du skal vælge den, du allerhelst vil – ikke den, som det eventuelt forventes af dig, at du vælger. Eller den person, som selv forventer at blive valgt. Din brudepige skal være den person, du gerne vil have, og som du føler dig tryg, komfortabel og afslappet i selskab med. Det vigtigste er, at din brudepige er en person, som kan støtte dig på din bryllupsdag, og som måske også kan stå ved din side under forberedelserne og bryllupsplanlægningen. Både emotionelt og fysisk. Du kan selvfølgelig vælge mere end en brudepige, hvis du ønsker. Fordel så blot opgaverne imellem dem, så både du og de føler sig trygge og ved, hvad der forventes af dem.

Din brudepige skal fungere som dine ekstra øjne og ører. Hun skal lytte til dig og give dig gode råd, hun skal støtte og opmuntre dig. For enkelthedens skyld er det bedst, hvis du kontakter din brudepige på bestemte tidspunkter, så hun ikke skal være din medhjælper og stå til rådighed døgnet rundt.

 

Her er de mest almindelige ting, din brudepige hjælper med under brylluppet:

  • Hjælpe dig med at finde den rette kjole.
  • Deltage i bryllupsplanlægningen og være smagsdommer.
  • Planlægge polterabend.
  • Tage med dig til frisøren på bryllupsdagen.
  • Hjælpe dig i kjolen og hjælpe til med sløret etc.
  • Sørge for, at du ankommer til vielsen i tide.
  • Sørge for, at du får nok mad og drikke i løbet af dagen.
  • Have en førstehjælpstaske med gode ting klar; f.eks. saks, plaster, nål og tråd, servietter og måske hovedpinepiller, ting til det uforudsete.
  • Gå bagefter – eller før dig og din kommende mand ind i kirken samt evt. rette dit slæb ved alteret.
  • holde din buket, når I udveksler ringe.
  • Holde tale under bryllupsfesten.
  • Hjælpe dig med at få bryllupsgaverne med hjem fra festen.

 

Forlover

Som brudgom skal du udse dig en speciel person, en forlover, som skal stå ved din side og støtte dig både før og under brylluppet. Han skal også være den, der arrangerer polterabenden og være dine ekstra øjne og give dig gode råd og opmuntre dig. Han skal være hos dig, når du gør dig i stand på bryllupsdagen. Det er også godt, hvis forloveren har ’lidt gode sager’ med på bryllupsdagen; som for eksempel sikkerhedsnåle, plaster, hovedpinepiller og lommetørklæder. Tidligere var det brudgommens bror, der var udset til forlover, men nu om stunder vælger brudgommen oftest en god ven. Det er vigtigt, at du vælger en forlover, du kan stole på og føle dig tryg ved. En, som du ved, vil tage opgaven alvorligt, og som bliver stolt over at få den tildelt. Det er også vigtigt, at I bliver enige om og afklarer præcis, hvad du forventer dig af din forlover, og hvilke opgaver han har før og under brylluppet.

Her er de mest almindelige ting, din forlover hjælper med under brylluppet:

  • At arrangere polterabend.
  • At holde tale under bryllupsmiddagen.
  • Hjælpe dig i tøjet.
  • Sørge for, at du får rigeligt med mad og drikke.
  • Have ansvaret for vielsesringene.
  • Sørge for, at du ankommer til vielsen i tide.
  • Have en førstehjælps-taske klar med gode ting som saks, plaster, nål og tråd, servietter og måske hovedpinepiller. Kort og godt ting til det uforudsete.
  • Gå sammen med brudepigen bagved eller foran dig og din kommende brud ind i kirken.
  • Hjælpe til med at få alle bryllupsgaverne med hjem.

Toastmasteren

Det er vigtigt at vælge den rigtige toastmaster! Det er toastmasteren, der holder taktstokken under jeres bryllup. Det er ham eller hende, der styrer agendaen. Toastmasteren skåler for jer, holder styr på talerne, læser eventuelle telegrammer og sørger i øvrigt for, at programmet forløber som planlagt under bryllupsfesten. Når I vælger denne nøgleperson, skal I vælge en person, der er god til – og ikke bange for – at tale foran andre, har en høj stresstærskel og har nemt ved at organisere.

Her er de mest almindelige ting, en toastmaster hjælper med under brylluppet:

  • Holde øje med uret og sørge for, at alt går som smurt under bryllupsmiddagen og bryllupsfesten.
  • Skåle for brudeparret.
  • Holde styr på listen af talere og præsentere disse.
  • Sørge for at personalet gør deres job under middagen.
  • Gå forrest under eventuel fællessang, lege og underholdning.
  • Hjælpe jer med at underholde gæsterne uden at tage opmærksomheden fra jer.

Mor og far

Hvilken rolle, vil I gerne have, at jeres forældre skal spille under brylluppet? Det er helt op til jer og jeres situation. I kan lade jeres forældre være meget engagerede og hjælpe til med en masse, eller I kan lade dem ankomme til jeres store dag som specielle gæster. Uanset hvad er der stadig nogle traditionelle ting, jeres forældre kan gøre under brylluppet. I som brudepar bestemmer, hvem I vil give de forskellige hædersopgaver til. Jeres forældre kan agere som værter og invitere til brylluppet (oftest brudens forældre), eller I kan stå for værtskabet, men overlade et vist ansvar til dem. Ifølge traditionen skal brudens far holde den første tale, velkomsttalen, men dette kan også overlades til jeres toastmaster. De andre forældre kan også holde tale, hvis de ønsker. Tal med jeres forældre om, hvilken rolle I ønsker, at de skal have på jeres bryllup, og hvilket ansvar de ønsker at tage.

LÆS MERE

børn til bryllup

Børn til bryllup

Vil du have børn til jeres bryllup? Hvis du vil have et børnevenligt bryllup, er der flere ting at tænke…

transport bryllup

Start festen med stil

Her er nogle kreative måder at løse transporten til bryllupsfesten på.

Strygemusik til bryllup - Duo Bergh

Duo Bergh – Skaber magi med strygemusik til bryllupper

At vælge den rette musik til sit bryllup er vigtigt for at skabe den perfekte stemning. En duo, der præcist…